
34    Campaigns & Elections |    January 2011

F e a t u r e

    Truth in 
Advertising

By Daniel Weiss

Fact-checking Outfits Monitor 
Claims in Political Ads

Public mistrust of political adver-
tising and other communications 
is hardly new. But a poll released 
last month found that a majority 

of voters believe they were frequently mis-
led during the 2010 campaign—and that 
the rate of political mendacity is on the 
rise. The poll, conducted by the University 
of Maryland’s Program on International 
Policy Attitudes, found that 91 percent of 
voters reported encountering information 
they considered false or misleading during 
the campaign; 56 percent say this occurred 
frequently; and 54 percent believe its prev-
alence is increasing. 



January 2011 | Campaigns & Elections   35

It is an open question whether these percep-
tions reflect a real decline in political truth-telling 
or simply the fact that ads that would once have 
stayed under the radar, reaching only targeted vot-
ers, are now available for all to see on the Internet, 
where the most extreme specimens go viral and 
get picked up by national media. Indeed, public 
awareness of misleading ads may even be a result 
of efforts by media organizations to help voters 
wade through the thicket of creative exaggera-
tion, statistical hocus-pocus and flat-out lies flung 
around in the heat of the campaign by fact check-
ing political claims. These fact checks may even 
help to turn the tide and hold political campaigns 
to a higher standard of accuracy.  

Political fact checking has been an occasional 
feature of media outlets such as the New York 
Times for years, though these efforts tend to be 
sidebars to their primary mission of news gath-
ering. In the last decade, however, two organiza-
tions have launched full-time enterprises dedi-
cated to political fact checking—and they have 
begun to make their presence felt. FactCheck.
org, a project of the University of Pennsylvania’s 
Annenberg Public Policy Center that launched 
in late 2003, gained renown the next year when Vice Presi-
dent Dick Cheney referenced it in his debate with Demo-
crat John Edwards in an attempt to rebut Edwards’s charges 
regarding Cheney’s former company, Halliburton. (Ironi-
cally, Cheney misstated the Web address as FactCheck.com, 
and media focus on his solecism brought the organization 
even more attention.) 

PolitiFact, launched by the St. Petersburg Times in 2007, 
won a Pulitzer Prize for its coverage of the 2008 presi-
dential campaign. The Pulitzer board’s citation saluted it 
for examining “more than 750 political claims, separating 
rhetoric from truth to enlighten voters.” Over the last two 
years, PolitiFact has expanded its mission to fact-check 
members of Congress and the White House as well as 
other political players, rendering judgments with the six 
settings of its “Truth-O-Meter”: True, Mostly True, Half 
True, Barely True, False and Pants on Fire. (The latter is 
reserved for claims that are not only inaccurate but ridicu-
lously so.) It has also partnered with local papers to set up 
state-based operations in Florida, Wisconsin, Texas, Ohio, 
Virginia, Georgia, Oregon and Rhode Island.

As the new fact checkers on the block settle in, cam-
paigns are feeling out how to handle them. Like all political 
reporters, the fact checkers get plenty of pushback from 
campaigns that feel they have been treated unfairly, though 
they also get calls that sound a bit like students pleading for 
a D rather than an F on a paper. “Sometimes campaigns 
would say, ‘Oh, tell me it’s not a False,’ or, ‘Can’t you just 
make that a Barely True?’” says Greg Borowski, editor of 
PolitiFact Wisconsin. “There was this sense of, ‘We under-

stand what you’re doing, just don’t give us a False or, God 
forbid, Pants on Fire.’”

Campaigns also regularly chime in with exhortations to 
look into their opponents’ allegedly dubious claims and 
clearly see the potential in taking advantage when their 
adversaries receive damning ratings. “If an opponent ran 
a negative ad that was rated False, hitting back with an ad 
saying, ‘Even this non-partisan fact-checking organization 
said this attack was false’ would be extremely effective,” says 
Abe Dyk, who managed Florida Congressman Kendrick 
Meek’s 2010 Senate campaign.

Another Florida campaigner, Todd Jurkowski, who was 
communications director for former Congressman Alan 
Grayson, likens PolitiFact and FactCheck.org to non-parti-
san, governmental entities. “These fact-check organizations 
are very much like the Congressional Budget Office,” he 
says. “Politicians and campaigns tout the information when 
it works in their favor and dismiss it when it’s against what 
they want.”

There is some anecdotal evidence that persistent fact 
checking can make campaigns more careful in how they 
present their claims. “As we got further into the season, the 
phrasing in some of the ads we saw seemed to improve,” 
says Borowski. “It’s hard to quantify, but you’d tackle a 
statement and say, ‘That’s a lot truer than how they might 
have put it earlier.’”

In a few instances, campaigns (and other political play-
ers) have actually corrected themselves after being taken to 
task by fact checkers. Here are three such examples from 
the 2010 campaign.

PolitiFact’s harshest rating is reserved for claims that are both inaccurate  
and ridiculous.



36    Campaigns & Elections |    January 2011

F e a t u r e

Submit to Me—Or Not
Facing a well-known former Republican state House 
speaker in his bid for re-election, outspoken first-term 
Congressman Alan Grayson, D-Fla., swung for the fenc-
es—and missed. On September 25, his campaign released 
a television ad arguing that his opponent, Daniel Webster, 
had views on women’s roles that placed him in the com-
pany of religious extremists found in Iran or the Taliban. 

Among other things, the ad claimed that Webster “wants 
to make divorce illegal” and “tried to deny battered wom-
en...the right to divorce their abusers.” Punctuating the ad 
were video outtakes from a speech in which Webster said, 
apparently approvingly, “Wives submit yourself to your 
own husband” and “She should submit to me, that’s in the 
Bible.” The phrase “submit to me” was repeated several 
more times before the ad’s title appeared at the bottom of 
the screen: “Taliban Dan Webster.”

In its fact check, PolitiFact noted that the unedited ver-
sion of the speech quoted in the ad showed that Webster 
was actually advising men against citing Bible verses that 
command their wives to submit to them. “Don’t pick the 
ones that say, ‘She should submit to me,’” goes the unedited 
quote. Thus, PolitiFact judged the ad’s claim that Webster 
thinks wives should submit to their husbands False. 

The ad’s claims about restrictions on the right to di-
vorce were based on an unsuccessful 1990 Florida House 
bill sponsored by Webster to create an alternative form of 
matrimony called “covenant marriage” that could only be 
dissolved in case of adultery. PolitiFact judged these claims 
Half True since covenant marriages would have been vol-
untary, but for those who chose them, divorce would be 
extremely restricted and unavailable on grounds of abuse.

The ad received widespread criticism in the media. 
Webster devoted the front page of his campaign Website 
to debunking its claims (including a FactCheck.org piece 

on it titled, “Rep. Grayson Lowers the 
Bar”) and raked in tens of thousands with 
a fund-raising appeal drawing attention 
to the ad.

“The message was being lost because 
people started to focus on ‘submit to 
me’ versus the point of the ad,” says Todd 
Jurkowski, Grayson’s then-communica-
tions director, “which is why we stopped 
running it and created a different ad with 
almost the same points but without ‘sub-
mit to me.’”

That follow-up ad, titled “The Facts,” 
was released on October 6. In addition to 
losing the “submit to me” quotes, it did 
away with comparisons between Webster 
and Muslim extremists. The new ad’s ref-
erences to covenant marriage were also 
much more precisely worded. “Webster 
sponsored a bill to create a form of mar-
riage that would trap women in abusive 

relationships,” read the narrator. Given the limitations on 
divorce in the bill Webster had sponsored, PolitiFact judged 
this version of the claim True.

Grayson went on to lose by 18 points in November. 
However, the uproar over the ad had “very little, if any, 
impact,” claims Jurkowski. “In the end the Democrats did 
not vote, and that is why we lost.”

Warren Buffett Said What?
In the 2010 Democratic primary for Florida Senate, Con-
gressman Kendrick Meek faced billionaire investor Jeff 
Greene, who was pumping millions of his own funds 
into his campaign. Meek’s first television ad, titled “He’s 
the Man” and released statewide in late July, argued that 
Greene had made his fortune “on Wall Street betting mid-
dle-class families would lose their homes” and stated that 
“Warren Buffett called Greene’s scheme ‘financial weapons 
of mass destruction.’”

Rep. Alan Grayson’s ad, “Taliban Dan Webster,” suggested that his opponent tried to 
outlaw divorce. PolitiFact thought otherwise.

Was Buffett talking about Jeff Greene? No, said PolitiFact.



January 2011 | Campaigns & Elections   37

This “scheme” was Greene’s extensive investment in 
credit default swaps, or bets against mortgage-backed se-
curities, which paid out hundreds of millions of dollars 
when the housing market collapsed. PolitiFact Florida 
looked into the ad’s claim about Buffett and found that 
the “Oracle of Omaha” had referred to derivatives (a type 
of financial instrument that includes credit default swaps) 
as “financial weapons of mass destruction” in 2003, several 
years before Greene ever invested in the swaps. Since the 
line in the ad suggested Buffett had been speaking specifi-
cally about Greene and his investments, PolitiFact rated the 
claim False.

On August 4, Greene’s campaign put out a press release 
accusing Meek of lying about Buffett’s comments that 
cited the False rating handed down by “independent and 
credible” PolitiFact. The release also included a quote from 
Buffett himself, obtained by the Associated Press, attesting, 
“I have never spoken about Jeff Greene or any of his trans-
actions in any way.”

A follow-up ad released by the Meek campaign on 
August 11 and entitled “All Support” again argued that 
Greene had profited off the housing meltdown. However, 
the reference to Buffett was rephrased as follows: “War-
ren Buffett called credit default swaps ‘financial weapons 
of mass destruction.’ And Greene was the first individual to 
use them.” PolitiFact judged the amended language True.

Abe Dyk, Meek’s campaign manager, says the initial ad’s 
phrasing was a product of the need to be concise within 
the constraints of a thirty-second ad, not an intention to 
mislead. He claims that the rephrasing was not a response 
to criticism by PolitiFact and others, though he acknowl-
edges that getting a True rating was to the campaign’s ad-
vantage. “You never want an outside validator to say an 
ad’s inaccurate,” he says. “It could take away not only from 
the credibility of that specific ad, but also the credibility of 
other arguments your campaign will make.”

Indeed, the follow-up ad trumpets a positive fact check 
of part of the first ad by WESH, a local NBC affiliate. “Did 
Greene become a billionaire betting middle-class families 
would lose their homes?” asks a television announcer be-
fore rendering the judgment: “True.”

Meek went on to win the primary by a resounding 26 points.

The Senator Who Wasn’t Was There
Locked in a tough re-election fight, Senator Russ Fein-
gold, D-Wis., put out an ad called “Garage Door” that har-
kened back to his first Senate campaign in 1992, when 
he stenciled his campaign promises on the garage doors 
of his Middleton, Wis., home. After some vintage footage 
of Feingold standing in front of the stenciled doors, the 
scene cuts to the senator standing in the same position in 
2010. “I still live in the same house and I continue to put 
the people of Wisconsin ahead of any party or corporate 
interest,” he says.

About as positive an ad as one could hope to find, but 
it still found its critics. On September 22, a blogger for the 

conservative National Review Online claimed that Feingold 
had been “green-screened” into the shot in front of his 
house, only to retract the allegation in an undated update 
after being assured by the Feingold campaign that the sena-
tor was shot on location. Then, in its September 25 broad-
cast, Wait Wait … Don’t Tell Me, the NPR weekend comedy 
news quiz show with an audience of three million, spread 
the story of the green-screened senator, only to retract it as 
well the following Monday, September 27.

Nonetheless, on his September 28 show, conserva-
tive Milwaukee talk radio host Mark Belling announced,  
“Feingold is not standing in front of his house in this new ad. 
They faked it.” Belling suggested that an unnamed video ex-
pert backed up the accusation and, when asked by PolitiFact 
Wisconsin for evidence, presented a list of the ad’s suspicious 
features, including inconsistent lighting and shadows and the 
fact that Feingold’s feet are not in the frame. Belling admit-
ted, however, that he had no ultimate proof.

To establish that Feingold was in fact shot in front of his 
house, his campaign produced his schedule the day of the 
shoot and a photo of Feingold with a crewmember in front 
of his house. A journalist who witnessed the shoot backed 
up the campaign’s story. In light of this preponderance of 
evidence, PolitiFact judged Belling’s accusation both inac-
curate and ridiculous and therefore deserving of its most 
extreme judgment: Pants on Fire. 

“This claim had already been put out there and retracted 
or debunked several times, yet it’s still being presented as 
a factual thing,” says Greg Borowski, editor of PolitiFact 
Wisconsin. “That helped make it a ridiculous claim.”

In response, Belling gave in, posting a retraction (of sorts) 
on his website that read, in part, “Russ Feingold’s latest fake 
campaign ad, unlike his other fake campaign ads, is not a 
fake. It may be phony and disingenuous, but it’s not a fake.” 

Feingold, who told PolitiFact that of all the “cheap shots” 
he had received in his political career, the allegation that he 
had not been present for the ad shoot was “the dumbest 
one of all time,” went on to lose in November by 5 points.

Daniel Weiss is the managing editor of C&E.

Photographic proof that Sen. Feingold was indeed at his house for  
an ad shoot.


